سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الهه شرقی

اثرموادمخدربردستگاه عصبی جمعه 88/2/18 ساعت 1:3 عصر

اثر مواد مخدر بر دستگاه عصبی

موادی که عملکرد دستگاه عصب مرکزی را تغیر می دهند مواد رون گردان نامیده می شوند.الکل   نیکوتین   کو کائین و هروئین مثال های ازاین مواد هستند که اعتیاد به آن ها مشکل بزرگ بعضی از جوامع امروزی است. همچنین کافئین که در قهوه یا نوشا به یافت می شود از جمله مواد روان گردان است . همه ی این مواد می توانند باعث وابستگی روانی مصرف کننده شوند وبیش تر آن ها موجب وابستگی جسمی می شوند.

اعتیاد چیست؟

مواد مخدرعملکرد نورون ها را تغییر می دهند:اعتیاد پاسخ فیزیو لوژیک است که مصرف مکرر مواد باعث آن می شود.اعتیاد عملکرد طبیعی نورون ها وسیناپس ها را تغیر می دهد.

هنگامی که عملکرد نورونی یا سیناپسی توسط مواد مخدر تغیر کند ازآن پس آن نورون یا سیناپس به طور طبیعی کار نمی کند مگر در حضور آن ماده ی مخدر.شخص بامصرف مکرر ماده ی مخدر به آن معتاد می شود وبدن او نسبت به آن ماده ی مخدر عادت می کند.شخص معتاد باید باگذشت زمان مقدار ماده ی مصرفی خود را افزایش دهد تاخواسته ی بدنش تآمین شود.

اثرات نیکوتین

نیکوتین ماده ای اعتیادآور است که در برگهای توتون وتنباکو یافت می شود.این ماده بسیار سمی است وحدود 60 میلی گرم از آن برای انسان کشنده و مرگ آور است.

نیکوتین سریعآ وارد جریان خون می شود ودر بدن به گردش درمی آید.عملکرد نیکوتین در مغز شبیه به عملکرد انتقال دهنده ی عصبی استیل کولین است.

متخصصین زیست شناسی عصب پس از مطالعاتی که روی چگونگی ایجاد اعتیاد به نیکوتین داشته اند به نتیجه رسیده اند که نیکوتین به علت شبا هت ساختاری بااستیل کولین به محل های مخصوصی در سلول های عصبی که به طورطبیعی محل ها گیرنده های استیل کولین هستند  متصل می شود.این جایگاه ها از مراکز کنترل مغز هستند که بسیاری از فعالیت های مغزی را کنترل می کند.                      

اتصال نیکوتین به سلول های عصبی باعث ایجاد تغیرات زیادی می شود.بعد از مدتی بدن فرد سیگاری فقط در حضور نیکوتین (به جای استیل کولین)به طور طبیعی کار می کند و در صورت حذف نیکوتین حالت طبیعی بدن مختل می شود.دراین حالت تنها راه برای برقراری و نگهداری حالت طبیعی بدن کشیدن سیگار است.به این ترتیب می گوییم فرد سیگاری معتاد به سیگار است.

اثرات نیکوتین بر سایر اندام های بدن انسان

اافراد سیگاری از طریق کشیدن سیگار مقدار زیادی نیکوتین دریافت می کنند.    د ود سیگار هزاران ماده ی سمی و جهش زای شیمیای را وارد دهان شخص می کند.این مواد پس از طی راه های تنفسی به شش ها می رسند.

کشیدن سیگار با ابتلا به سرطان های دهان وحنجره ارتباط مستقیم دارد و نیزامکان ابتلا به سرطان های پانکراس ومثانه را افزایش می دهد.همچنین امکان ایجاد نارحتی های تنفسی مهلک نیز درافراد سیگاری بیشتر است.

دود توتون ونتباکو باعث تحریک مخاط دهان .بینی و گلو می شود.این دود درشش ها تجمع پیدا می کند و مژه های سطح دستگاه تنفسی را از کار می اندازد.همچنین بافت ریه ها را سیاه وتیره می کند و موجب کاهش ظرفیت تنفسی می شود.

در ضمن افرادی هم که به طور غیر مستقیم در معرض دود سیگار قرارمی گیرند همانند افراد سیگاری در معرض همه ی عوارض گفته شده قرار دارند.

احتمال سقط جنین و به دنیا آمدن جنین مرده در زنان سیگاری زیاد است.

 

 

عملکرد برخی از مواد مخدر

دارو های روان گردان نوعی مواد مخدرند که در تسکین درد و القای خواب نقش دارند.بسیاری از این مواد از گیاهان تیره ی خشخاش به دست می آید.

مواد مخدری که از تریاک استخراج می شوند شامل: مورفین  هروئین  کدئین هستند.

پزشکان برای تسکین درد بیماران  گاه کدئین تجویز می کنند. مورفین نیز یکی از م?ثرترین تسکین دهنده ها ی درد می باشد که امروز در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.


نوشته شده توسط: مهدی حسین بانه ای


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
6437


:: بازدیدهای امروز ::
2


:: بازدیدهای دیروز ::
0



:: درباره من ::

الهه شرقی

مدیر وبلاگ : سوگند محبیان[13]
نویسندگان وبلاگ :
سوگل محبیان
سوگل محبیان (@)[5]

مهدی حسین بانه ای (@)[1]


:: لینک به وبلاگ ::

الهه شرقی


:: آرشیو ::

دی 1387



:: خبرنامه ::